האם תעמוד ישראל ביעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית?

ממשלת ישראל פרסמה תכנית לאומית להתחייבות להורדת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית. האם תכנית זו תיושם והאם ניתן להגיע ליעדים טובים עוד יותר?
בעקבות הסכם פריס והחלטת ממשלה מס. 542 להורדת פליטות גזי חממה ולהובלת תהליך התייעלות אנרגטית, פרסם המשרד להגנת הסביבה תכנית פעולה לאומית.

בתחילת 2020 החלה רשות החשמל לבחון את האפשרות להעלאת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% ב-2030. הצעה זו קבלה את ברכת ארגוני הסביבה, אשר הוסיפו כי ניתן להגיע ליעדים גבוהים עוד יותר. בקיץ 2020 מובילים משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים, בשיתוף עם הרשויות המקומיות ועם ארגוני הסביבה, מהלכים למעבר גובר והולך לאנרגיה סולארית.

מדיניות ויעדים רשמיים

ישראל חתמה על אמנת פריס והתחייבה להורדת פליטות פחמן וגזי חממה. בשנת 2016, פרסם המשרד להגנת הסביבה תכנית פעולה ובה היעדים אשר הממשלה התחייבה להם בהחלטה מס. 542 מיום 20.9.2015 (מסמך בעברית | מסמך באנגלית). נקבעו יעדים לשנת 2020 ולשנת 2030.

האם ניתן להגיע ליעדים טובים יותר?

בינואר 2020 החלה רשות החשמל, בתיאום עם שר האנרגיה, לבחון את העלאת יעד ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% ב-2030. רשות החשמל פרסמה קול קורא להתייחסות הציבור להצעה זו. בחודש יוני, קיימה הרשות כנס מקוון בפייסבוק בנושא יוזמה זו.

ארגון מגמה ירוקה פרסם מענה לקול הקורא ובו נכתב כי הצורך להקטין במהירות פליטות גזי חממה עקב משבר האקלים, מחייב להעלות את היעד להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-66% לכל הפחות. הארגון טען כי השגת יעד זה היא אפשרית עם נקיטת צעדי מדיניות מתאימים.

התפתחויות בפועל

מספר ערים בישראל פועלות באופן נמרץ להקמת מערכות לייצור חשמל מאור השמש בשטחן. כפר סבא מקימה עשרות מערכות סולאריות על גגות מבני ציבור, בתהליך הכולל שיתוף ציבור ובקרה קפדנית על יעילות ועל בטיחות המערכות, בירושלים הוקמה מערכת על אצטדיון טדי. גם אילת מובילה במעבר לאנרגיות מתחדשות.

הקמת מערכות אנרגיה סולארית על גגות בית ספיר והיכל התרבות בכפר סבא. מקור: אגף קיימות וחדשנות – עיריית כפר סבא

משרד האנרגיה ומפעל הפיס מובילים מיזם לסיוע לרשויות מקומיות להקמת מתקני ייצור אנרגיה סולארית על גגות מבני ציבור. בדו"ח דינמי זה ניתן לראות את היקף ההשקעות, מספר הרשויות ומיקומי המתקנים.

משרד האנרגיה הודיע ב-11.8.2020 על הקפאת התכניות להקמת 4 תחנות כוח חדשות המבוססות על גז טבעי בהספק כולל של כ-4,800 מגה וואט ועל שחרור הקרקעות שיועדו לתחנות אלו, תחנות הכח שתכנונן הוקפא היו צפויות לקום באזור בית שמש, בעמק בית שאן, באזור הגלבוע ובאזור עפולה. במקומן,  יוקמו מערכות סולאריות שיספקו 12 אלף מגה וואט. במקביל, פרסם משרד האנרגיה על הכוונה להגביר את ההשקעות במקורות אנרגיה מתחדשת. ועל שחרור הקרקעות שיועדו לתחנות אלו.. במקומן,  יוקמו מערכות סולאריות שיספקו 12 אלף מגה וואט. במקביל, פרסם משרד האנרגיה על הכוונה להגביר את ההשקעות במקורות אנרגיה מתחדשת.

ניתן להתעדכן באופן שוטף בפרסומי רשות החשמל בנושאי אנרגיות מתחדשות בקישור זה: חדשות רשות החשמל – אנרגיות מתחדשות.

מקורות

תכנית לאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית

Israel National Plan for Implementation of the Paris Agreement

רשות החשמל – קול קורא להתייחסות הציבור בנושא יעדי ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת לשנת 2030

ליאור גוטמן, כלכליסט – עוברים מהגז אל השמש: משרד האנרגיה עוצר הקמה של ארבע תחנות כוח גדולות.

מיכאל שרמן, אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד האנרגיה – דווקא עכשיו השקעה בתשתיות אנרגיה

משרד האנרגיה, מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי – פילוח בקשות שהוגשו לקרן תמיכות להקמת מערכות PV

משבר האקלים קורה עכשיו, בישראל ובעולם.

מדעני האקלים מסכימים באופן גורף שהסיבה למשבר היא פליטה מוגברת של גזי חממה על ידי בני האדם. למרבה המזל, היכולת לצמצם את פליטת גזי החממה נתונה גם היא בידי האדם. פעולות של מדינות ושל יחידים יכולות לסייע במזעור הנזק ובהיערכות לעתיד.

אתר אקלים ישראל מרכז את הידע העדכני בנושא משבר האקלים, ונותן כלים להבין טוב יותר את המשבר ואת הדרכים להתמודד עמו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin