תכנית לאומית לאקלים ולאנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות

התכנית הלאומית לאקלים ולאנרגיה מקיימת ברשויות מקומיות היא מהלך משותף שמטרתו ליישם תכנית פעולה רחבת היקף להיערכות לשינויי האקלים ולפיתוח אנרגיה מקיימת בשטחי הרשויות המקומיות בישראל
משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והפנים, מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15 הציגו מהלך גיבוש תכנית שנועדה לחזק את כושר העמידות העירוני בהתמודדות עם שינויי האקלים, להביא לשיפור תנאי החיים לתושבים למול הסיכונים ולהשיג חסכון ויעילות בשימוש ובייצור אנרגיה בתחומי הרשות

התקיים מפגש התייעצות בהשתתפות נציגים מרשויות מקומיות ואזוריות. בעקבותיו, תמשיך תכנית הפעולה עם סיום כתיבת מדריך מקוון, פרסום קול קורא לבחירת רשויות לפיילוט, הקמת פורום אנרגיה וקבוצות עבודה, ללמידת עמיתים בין רשויות מקומיות ובניית מנגנונים ליישום.

בתחילת חודש אוגוסט 2020, התקיים מפגש התייעצות מקוון בנושא תכנית לאומית לאקלים ולאנרגיה מקיימת ברשויות מקומיות, בהשתתפות נציגי רשויות מקומיות ו-3 משרדי ממשלה. מה היה הסיכוי בעיצומו של הקיץ, כשהקייטנות זה עתה הסתיימו, ולאחר תקופה מאתגרת של התמודדות עם משבר הקורונה, שנציגים מרשויות יגלו פנייות למפגש? ובכל זאת, כ-70 נציגים מרשויות מקומיות ואזוריות השתתפו, גילו מעורבות רבה והמשיכו בדיון ארוך בקבוצות.

אירוע זה מסמן מגמה ברורה שאנו עדים לה מזה זמן. הרשויות המקומיות מגלות עניין גובר והולך ופתיחות לרעיונות וליוזמות חדשניות וסביבתיות. בערים רבות, יש כבר כיום מנהלי חדשנות ומנהלי קיימות. לא רק גינון, אשפה, שפ"ע ואיכות הסביבה, אלא פיתוח סביבתי וקיימות מקומית, במלוא מובן המילה.

בשונה ממשבר הקורונה, שתקף אותנו לא מוכנים, משבר האקלים מוכר היטב ונראה שהשלכותיו תהיינה אף יותר משמעותיות. משבר האקלים כבר כאן. לכן אין דבר בוער יותר מאשר להיערך. ואכן, ערים באירופה נערכות לקראת שינויי האקלים ע"י גיבוש תוכניות, הקצאת תקציבים, הגדרת יעדים ותכניות למעבר מהיר לאנרגיה מקיימת, לפי מחקר של אוניברסיטת ניוסקאל, כ-66% מערי האיחוד האירופי כבר גיבשו תוכניות פעולה אופרטיביות. וגם בישראל, משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והפנים, בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, הציגו מהלך משותף שמטרתו ליישם תכנית פעולה רחבת היקף להיערכות לשינויי האקלים ולפיתוח אנרגיה מקיימת בשטחי הרשויות המקומיות, תכנית שנועדה לסייע בהפחתת פליטות גזי חממה, בהשגת חסכון באנרגיה ובחיזוק כושר העמידות העירוני בהתמודדות עם שינויי האקלים.

המפגש המחיש עד כמה שיתוף הפעולה הפתוח בין משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגונים ואקדמיה יכול להצעיד את כולנו קדימה. אם הייתה תחושה שלגופים ציבוריים כמו עיריות קשה לשנות כיוון בזמן קצר, בא משבר הקורונה והמחיש עד כמה רשויות יכולות להתארגן, לשנות ולהגיב במהירות בדרך מרשימה ביותר. פיתוח מודעות מחשבתית לחדשנות ירוקה, גילוי מנהיגות, הכשרה ותקשורת יוצרים תוואי ברור להצלחה. רשויות כגון אשדוד, כפר סבא, הרצליה ותל אביב כבר סללו את הדרך וניתן ללמוד רבות מההצלחות שלהן.

משרדי הממשלה משלבים ומובילים שלושה מהלכים מקבילים:

  1. משרד האנרגיה מעודד ותומך ברשויות המקומיות להגדלת ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ולהפחתת גזי חממה.
  2. המשרד להגנת הסביבה מוביל את המינהלת להיערכות לשינוי אקלים, שהוקמה במסגרת יישום החלטת ממשלה להיערכות לשינוי אקלים מיולי 2018.
  3. משרד הפנים מקדם את התוכנית האסטרטגית להיערכות ולהגברת חוסן השלטון המקומי לשינויי אקלים ולהגדלת מנועי הצמיחה הכלכליים.

בכנס צוין כי התוכנית תבוצע במספר שלבים עד לשנת היעד 2030:

  1. יפורסם מדריך לגיבוש תוכניות פעולה מקומיות. אשר ינגיש סל כלים לרשויות המקומיות
  2. יינתן סיוע לגיבוש תוכניות פעולה במספר רשויות בשנת 2021 (פיילוט)
  3. המהלך יורחב לכלל הרשויות בישראל וייושמו תוכניות הפעולה, באופן שיביא להפחתה משמעותית בפליטות גזי החממה של ישראל

יישום תכנית הפעולה כולל מיסוד מנגנונים ממשלתיים למימון וללווי מקצועי של יישום התכנית.

להצלחת התכנית, יסייעו מספר עקרונות יסוד

  • למידה הדדית ושיפור מתמיד בין רשויות בעזרת תכניות שהצליחו
  • פשטות, גמישות והקטנת בירוקרטיה בכל רמות התוכנית
  • הנחיות ברורות וקשר עם תכניות אחרות
  • הכללת רכיבים ליישום בטווח הקצר, במקביל להכנת התכנית לטווח הארוך
  • שת"פ בין-משרדי ואיגום משאבים ממשלתי להקצאת תקציבים לביצוע פרויקטים במסגרת התכניות הרשותיות
  • התאמה להקשרים ולמאפיינים הייחודיים של כל רשות – גמישות בסל השירותים לרשות המשתתפת בתוכנית

לאחר המפגש המוצלח והשיח שהתפתח עם הרשויות, תמשיך תכנית הפעולה תוך סיום כתיבת המדריך והפקת פורמט מקוון, פרסום קול קורא לבחירת רשויות לפיילוט לגיבוש תכנית פעולה לשינוי אקלים ואנרגיה מקיימת, הקמת פורום אנרגיה וקבוצות עבודה נושאיות לשיתוף פעולה וללמידת עמיתים בין רשויות מקומיות ובניית מנגנונים ארוכי טווח ליישום.

לרשות העיריות, עומדים גם ערוצי פעולה המממנים את עצמם כמו התייעלות אנרגטית והתקנת מערכות אנרגיה סולארית, אשר יכולים להניב הכנסות גדולות לרשות. ערים בישראל פועלות באופן נמרץ להקמת מערכות לייצור חשמל מאור השמש בשטחן.

הקמת מערכות אנרגיה סולארית תוך קירוי והצללה של מתקני ספורט בכפר סבא. מקור: אגף קיימות וחדשנות – עיריית כפר סבא

תהליכים אלו מציעים הזדמנויות לרשויות ליישם את הפתרונות החדשניים, להשיג ירידה בעלויות ורווח כספי. זאת הזדמנות נדירה. נראה שנכנסנו כבר לגל השני של אימוץ חדשנות מוניציפלי. הערים החלוצות כבר הראו שזה כדאי, כפי שניתן לראות גם עם ההצלחה הגוברת של השתתפות ערים ויזמים בכנס Smart Cities Expo בברצלונה, כנס אילת אילות, כנס "מראה מקום" לבנייה ירוקה, ומפגש כלכלה מקומית מקיימת. עכשיו הגיע תורן של ערים נוספות. אם קיימים הרצון הפוליטי וההבנה שלכל רשות יש פוטנציאל אנושי, חברתי, כלכלי וסביבתי גדול, הדרך סלולה לפתרונות חדשניים וסביבתיים שיניבו תועלת גדולה.

משבר האקלים קורה עכשיו, בישראל ובעולם.

מדעני האקלים מסכימים באופן גורף שהסיבה למשבר היא פליטה מוגברת של גזי חממה על ידי בני האדם. למרבה המזל, היכולת לצמצם את פליטת גזי החממה נתונה גם היא בידי האדם. פעולות של מדינות ושל יחידים יכולות לסייע במזעור הנזק ובהיערכות לעתיד.

אתר אקלים ישראל מרכז את הידע העדכני בנושא משבר האקלים, ונותן כלים להבין טוב יותר את המשבר ואת הדרכים להתמודד עמו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin