תותח שלג על פסגת החרמון

כיצד משפיע שינוי האקלים על אתרי סקי בעולם?
בקיצור:
1. השפעת שינוי האקלים מורגשת היום בכל מקום בעולם ונושא עמו השלכות ממשיות על חייהם של בני האדם, ובין היתר על ענף התיירות, שעובר שינויים דרמטיים. אחד מענפי התיירות שנפגע קשות הוא ענף הסקי.
2. מאז שנת 1960 ועד ל-2017, עונת השלג בהרי האלפים התקצרה ב-38 ימים, וגם בצ'ילה השלג במרכז רכס הרי האנדים פוחת בהתמדה. השטח שבו מצטברים משקעי השלג קטן ב10-5 אחוזים בכל עשור, והעובי של מעטה השלג המצטבר על הקרקע מצטמצם. ישנה מגמה ברורה של התקצרות עונת הסקי בשל עיכוב בהגעת השלגים והקדמת מועד ההפשרה.
3. אתרי סקי פונים לפתרונות יצירתיים, כמו יצירת שלג מלאכותי ופיזורו על המדרונות, באמצעות תותחי שלג, וכך הם מצליחים להישאר פתוחים גם בימים בהם אין מספיק שלג. גם אתר החרמון הצטרף למגמה וייבא תותח שלג, שאמור להיכנס לפעולה לפי הצורך ובהתאם לתנאי מזג האוויר.

לעלות על ההר הכי גבוה, לקחת נשימה עמוקה ולהחליק עם המחליקיים את כל המורד בזמן שהרוח נושבת ומקיפה אתכם. בעבר חופשות סקי נחשבו לנחלת הבורגנים בלבד, אך היום, במציאות שבה הטיסות הופכות לשכיחות יותר, גם חופשות הסקי פתוחות להמונים. החורף היא העונה החמה לחופשות סקי ועל פי הערכות, ענף הסקי מגלגל מדי שנה כ-70 מיליארד דולר ברחבי העולם – אבל מה עושים בחופשת סקי כשאין שלג?

ענף התיירות עובר שינויים דרמטיים

על פי הארגון המטאורולוגי העולמי השנים 2019-2015 נחשבו כחמש השנים החמות בהיסטוריה. טמפרטורת החורף של האזור הארקטי, למשל, עלתה בשלוש מעלות צלסיוס מאז 1990. שיאי חום היסטוריים נמדדו במהלך קיץ 2019 במהלך גלי חום ששררו בצרפת, בגרמניה, בהולנד, בגרינלנד ובמדינות נוספות באירופה. בגרינלנד, למשל, גלי החום של חודש יולי הובילו לתהליכי המסה במחצית מהשטח המכוסה בקרח באי, כאשר הנגר אל הים שנגרם בעקבות המסה זו שווה לעלייה של 0.5 מ"מ בגובה פני הים העולמי בחודש יולי בלבד (כאשר קצב העלייה השנתי של פני הים כיום הוא 3.3 מ"מ בשנה).

השפעת שינוי האקלים מורגשת בכל מקום בעולם וקשה להתעלם מההשלכות הממשיות על חייהם של בני האדם. העלייה בטמפרטורות מובילה לעלייה במפלס פני הים, הרס של בתי גידול שונים ברחבי העולם, עלייה בזיהום אוויר, תהליכי מדבור, מחסור במים ועוד. כל אלה משפיעים בין היתר על ענף התיירות שעובר שינויים דרמטיים בימים אלה.

העונה התקצרה

לפי המשרד להגנת הסביבה השוויצרי, מאז שנות ה-70 במאה שעברה, איבדו הקרחונים בפסגות הרי האלפים אחוז אחד בממוצע מנפחם בכל שנה. אם מגמה זו תימשך, עד לשנת 2050 צפויים להיעלם בין 50 ל-90 אחוז מהקרחונים באלפים. בנוסף, מאז שנת 1960 ועד ל- 2017, עונת השלג בהרי האלפים התקצרה ב-38 ימים והיא מתחילה 12 יום מאוחר יותר ומסתיימת 26 יום מוקדם יותר מבעבר.

לא רק בשווייץ מרגישים את ההתחממות, גם בצ'ילה יש פחות ופחות שלג במרכז רכס הרי האנדים. עד לפני כמה עשורים רכס ההרים היה נקבר תחת ארבעה מטרים של שלג מדי שנה, אולם ב-2018 ירד שלג רק שלוש פעמים, ובכל פעם הצטברו לא יותר מ-30 סנטימטר ממנו. השטח שבו מצטברים משקעי השלג קטן ב-10-5 אחוזים בכל עשור וגם העובי של מעטה השלג המצטבר על הקרקע מצטמצם. בנוסף, לפי מחקר שפורסם לאחרונה, נמצא כי זיהום אוויר עירוני ותעשייתי שמגיע לפסגות הרי האנדים ומכיל פיח שחור, אבק וחלקיקים נוספים בולעי אור, מאיץ את החימום של השלג ואת המסתו. מכיוון שהזיהום הופך את השלג לכהה יותר, השלג סופג יותר מקרינת השמש (אפקט האלבדו) ומתחמם מהר יותר.

"יש מגמה ברורה של התקצרות עונת הסקי בשל עיכוב בהגעת השלגים והקדמת מועד ההפשרה", אומר פרופ' יואב יאיר, חוקר אקלים ודיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה. "התקצרות העונה מורגשת עד כדי כך שאתרים רבים נאלצים לפזר שלג מלאכותי על המדרונות".

שלג מלאכותי

כאמור, לא מעט אתרי סקי פונים לפתרונות יצירתיים, כמו יצירת שלג מלאכותי. בזכות פעילותם של תותחי שלג אתרי סקי רבים מצליחים להישאר פתוחים גם בימים בהם אין מספיק שלג. טכנולוגיה זו קיימת מאז שנת 1994, אך היום היא נמצאת בשימוש מסיבי הרבה יותר. כך, למשל, אתר הסקי אל קולורדו בצ'ילה, השקיע כ-4 מיליון דולר בקניית תותחי שלג, וההשקעה אמורה לצמוח לסכום של עשרה מיליון דולר במהלך השנים הקרובות.

לא כולם מרוצים מהשימוש הגובר בשלג סינתטי. חברת התיירות המקיימת Responsible Travel, למשל, קוראת לאתרי נופש להגיד לא לשלג מזויף. על פי החברה, ייצור שלג כזה מזיק לסביבה: תותחי השלג משתמשים בכמויות אדירות של מים, הנלקחים ממשאבי המים שאמורים לשמש הן את האוכלוסייה המקומית והן את הטבע באזור. במקביל, פיזור שלג באזורים נרחבים בצורה לא טבעית פוגעת במגוון הביולוגי באתר הסקי. בנוסף, חשוב לציין כי שלג מלאכותי הוא קשה יותר משלג טבעי ולכן עלול להיות מסוכן יותר בעת החלקה.

לא קר מספיק

ומה עם השלג שלנו? בימי החורף הקרים הופך הר החרמון לאתר סקי מבוקש במיוחד. "אנחנו מאוד מודאגים מההתחממות הגלובלית", מספרת מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון. "בנוסף לעובדה שמזג האוויר הופך להיות פחות מתאים לסקי, בשנים האחרונות אנחנו גם רואים שמזג אוויר קר לא מגיע עם המשקעים. יש ימים קרים מאוד בהם לא יורדים משקעים וימים אחרים בהם יורד גשם כי מזג האוויר לא מספיק קר. לכן בשנים האחרונות אנחנו עמלים שעות נוספות על תכנון פעילויות לשאר ימות השנה". ואכן, גם אתר החרמון הצטרף למגמה וייבא תותח שלג איטלקי, שאמור להיכנס לפעולה לפי הצורך ובהתאם לתנאי מזג האוויר.

משבר האקלים קורה עכשיו, בישראל ובעולם.

מדעני האקלים מסכימים באופן גורף שהסיבה למשבר היא פליטה מוגברת של גזי חממה על ידי בני האדם. למרבה המזל, היכולת לצמצם את פליטת גזי החממה נתונה גם היא בידי האדם. פעולות של מדינות ושל יחידים יכולות לסייע במזעור הנזק ובהיערכות לעתיד.

אתר אקלים ישראל מרכז את הידע העדכני בנושא משבר האקלים, ונותן כלים להבין טוב יותר את המשבר ואת הדרכים להתמודד עמו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin