"ברכות לרגל חגיגות ה-100%": אילת וסביבתה מספקות לעצמן את כל צריכת החשמל מאנרגיית השמש

אם לפני שנים מספר הפקת חשמל מאנרגית שמש באופן מלא לאורך היום נראתה כמו חלום רחוק, היום אנחנו יכולים להתעורר ולברך את אילת וסביבתה, ואת היזם בתחום האנרגיות המתחדשות, יוסף אברמוביץ', על הגשמת החלום.

בשנת 2011 החל השדה הסולרי הראשון לפעול בקיבוץ קטורה, ומאז צמח הענף בקצב מהיר ומרשים, עד למצב שכיום מיוצרים 190 מגה-ואט מ-16 מתקנים הפזורים בכל היישובים באזור. תצרוכת החשמל המקומית בעונת החורף הנה כיום כמחצית מכמות זו, ועל כן מיוצא החשמל העודף צפונה באמצעות רשת החשמל.

החשמל מיוצר בשדות סולריים הממוקמים במרבית יישובי האזור – כולל יהל, לוטן, אליפז, סמר, נאות סמדר ועוד. גם גגות היישובים מכוסים פאנלים – על הרפתות, בתי הספר ומבני הציבור, אולם תרומתם צנועה באופן יחסי.

סיפורו של יוסף אברמוביץ כיזם סולרי בעל מרץ בלתי נלאה ומבעליה של החברה "ערבה פאואר", מתחיל בהגעתו לישראל לפני כ-15 שנה, עת היה בטוח שהישראלים יודעים לנצל את משאב הטבע העומד לרשותם. משנוכח לדעת כי בישראל של ראשית שנות ה-2000 התחום עוד נמצא בחיתוליו, החל לפעול בכיוון ומאז הוא עושה זאת ללא לאות.

לצדו פועלת החברה לתועלת הציבור "אילת – אילות" שבבעלות קיבוצי הדרום, הפועלת בתחום האנרגיות המתחדשות בניהולה של דורית בנט ואחראית להפעלת השדות באזור, פועלת להפיכת אזור הדרום ואילת, המכונה "השפיץ הדרומי", ל'עמק השמש' של ישראל.

יעד ה-100% הושג לצריכת החשמל ביום, כאשר לגבי הלילה עדיין נעשים מאמצי איתור אחר פיתרון טכנולוגי לאגירת החשמל.

"אני מאמין שמדינת ישראל יכולה להגיע ל-100% אנרגיות מתחדשות ביום, כלומר 50% מהסך הכל, כבר ב-2030, ו-100% באמצע המאה", אומר אברמוביץ'. "מי שאומר שאי אפשר מדבר שטויות, ומה שקורה אצלנו זו ההוכחה".

בשבוע שעבר הצהירה השרה לאיכות הסביבה על יעד של 95% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2050. ביקורה בשדות הסולריים המתוארים בכתבה ככל הנראה היווה השראה לפעולה.

אנו באתר אקלים ישראל של קואליציית ארגוני האקלים, נמשיך לעקוב אחרי יעדיה האנרגיות המתחדשות של ישראל והעמידה בהם.

לכתבה המלאה וסיפורו של המיזם המרגש, המשיכו לקרוא באתר "זמן ישראל" בכתבה מאת אביב לביא

משבר האקלים קורה עכשיו, בישראל ובעולם.

מדעני האקלים מסכימים באופן גורף שהסיבה למשבר היא פליטה מוגברת של גזי חממה על ידי בני האדם. למרבה המזל, היכולת לצמצם את פליטת גזי החממה נתונה גם היא בידי האדם. פעולות של מדינות ושל יחידים יכולות לסייע במזעור הנזק ובהיערכות לעתיד.

אתר אקלים ישראל מרכז את הידע העדכני בנושא משבר האקלים, ונותן כלים להבין טוב יותר את המשבר ואת הדרכים להתמודד עמו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin