אוקיאנוסים לוהטים

דוח מיוחד בנושא השפעת משבר האקלים על האוקיאנוסים מצייר תמונה עגומה, שלפיה הים ממשיך להתחמם ומפלסו עולה. מה קורה באגן הים תיכון לחופי ישראל, ומה ניתן לעשות כדי למתן את המגמה?
בקיצור:
1. דוח מיוחד צופה שבגלל משבר האקלים, טמפרטורת המים באוקיאנוסים תעלה ב-1-4 מעלות צלזיוס וגובה מפלס פני הים יעלה במטר אחד לפחות עד סוף המאה ה-22
2. הפגיעה באוקיאנוסים ובשירותים שהם מספקים, כמו דיג ותיירות, תעלה לכלכלה העולמית כמעט 2 טריליון דולר בשנה בשנת 2100
3. באגן המזרחי של הים התיכון, בו שוכנת ישראל, טמפרטורת הים עולה בקצב מהיר יותר מאשר בשאר העולם, וצפויה לעלות בכ-3 מעלות נוספות עד סוף המאה
4. שורה של צעדים יכולה למתן את ההשפעות השליליות של שינוי האקלים על הים, אך לא למנוע אותן לחלוטין

דוחות של מדענים נוטים להיות יובשניים, שמרנים, מסויגים ולאקוניים. הדו"ח האחרון הסוקר את מצב אוקיאנוסים אינו שונה, אבל מבעד לשפה המתונה והסטטיסטית עולה מסר ברור: האוקיאנוסים קרובים לנקודת הרתיחה.

בספטמבר 2019 פרסם הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC) דו"ח מיוחד על "מצב האוקיאנוס והקריוספירה (האזורים הקפואים בכדור הארץ) בתנאים של אקלים משתנה". הדו"ח מתמקד בהאצת תהליכי השינוי באזורים אלו, המהווים יותר מ-80 אחוז משטח כדור הארץ: במיוחד הכפלת קצב ההתחממות שלהם מאז שנות ה-90 והצטמצמות כיפות הקרח בקטבים. התהליכים מובילים לעליית מפלס פני הים, שבתרחישים מסוימים צפויה לעמוד על כמטר וחצי בסוף המאה, ומאיימת על כ-10 אחוזים מאוכלוסיית העולם (כ-700 מיליון איש) המתגוררת בסמוך לחופים ובמדיניות האיים בעולם, שחלקן עלולות להפוך לבלתי-ראויות למחיה.

הדו"ח סקר כ-7,000 מחקרים מדעיים והוסיף לכך נתונים שנאספו מניטור שוטף של גופים שונים, שמצביעים על אותם תהליכים. כך, לדוגמה, בחודש אוקטובר 2019 נרשם שיא שלילי בהיקף הקרח בקוטב הצפוני מאז החל המעקב הלווייני אחריו לפני 41 שנים, וקצב ההתחממות של הפרמהפרוסט (ובעברית "קפאת-עד", שכבת הקרח התת-קרקעית המכסה אזורים כמו סיביר ואלסקה) הוא המהיר ביותר שנרשם.

כמו ביבשה, שינוי האקלים מוביל גם במרחב הימי לאירועי מזג אוויר קיצוני, כמו סופות טרופיות וגלי חום, בתכיפות ובעוצמה גדלות, שרק ימשיכו להתעצם. על פי הדו"ח האחרון, הצפות חוף של פעם-במאה-שנים יתרחשו באזורים מסוימים מדי שנה החל ב-2050.

הדו"ח מפנה תשומת לב גם לרכסי הרים מושלגי-עד: מתברר שגם להיעלמות המואצת של כיפות קרח אלו יש משמעות רבה, משום שהם אוצרים בתוכם רעלנים כמו די.די.טי ומתכות כבדות, שעתידים למצוא את דרכם למי שתיה, יש להם חלק בייצור אנרגיה הידרו-אלקטרית ומדינות כמו אלבניה, פרו וסקנדינביה התלויות באנרגיה כזו יסבלו משינוי במחזור המים. בנוסף, הצמצום הניכר בכיסוי השלג (יותר מ-60 אחוז, על פי הדו"ח), ישנה את תרבות הסקי בהרי האלפים.

בין הסתגלות למיתון

על פי הדו"ח, השאלה על הפרק איננה האם שינוי האקלים מתרחש, אלא מה תהיה עוצמתו וחומרתו: עמידה ביעדי הפליטות של הסכם פריז תשאיר את עליית הטמפרטורה הממוצעת של פני האוקיאנוסים על כמעלה צלזיוס אחת, ואילו תרחיש של "עסקים כרגיל" יעלה אותה בין 2 ל-4 מעלות צלזיוס. אפילו אם יושגו היעדים המחמירים של הסכם פריז, עליית המפלס לא תיעצר ותעמוד על מטר לפחות בסוף המאה ה-22.

לכל התופעות האלו יש על פי הדו"ח משמעות כלכלית: ללא שינוי במגמה, הירידה בבריאות האוקיאנוסים ובהיקף השירותים שהם מספקים (דיג, תיירות וכדומה) תעלה לכלכלה העולמית 428 מיליארד דולר מדי שנה ב-2050 וכמעט 2 טריליון דולר ב-2100.

אגן בסיכון

"הדו"ח הנוכחי שונה מדוחות אחרים במבט הממוקד שלו בשני מרחבים – האוקיאני והקפוא – לצד דיון ביכולת ההסתגלות לשינויים העולמיים", אומר פרופ' בוקי רינקביץ', מהמכון לחקר ימים ואגמים, ששימש כמחבר מוביל בחלק מפרקי הדו"ח המיוחד. "זהו אחד הדוחות המוקפדים מבחינת הכתיבה, תהליך ההערות, וניסוח המסר לקובעי מדיניות – גם אם אפשר היה לעשות יותר כדי להעביר את המסקנות בצורה ידידותית יותר לקהל זה".

רינקביץ' אומר שמאחר שהדו"ח התייחס לנקודת המבט הכללית של הימים והאוקיאנוסים, "השינויים המוכרים לנו מהים התיכון לא מצאו את דרכם לדו"ח. אחד מהם הוא הנושא של מינים פולשים שמהווה בעיה קשה, בעיקר באגן המזרחי של הים התיכון, זאת לאור הגירה של מינים דרך תעלת סואץ".

הדו"ח אולי אינו מפנה זרקור מיוחד לאגן הים התיכון, אבל משבר האקלים בהחלט נותן את אותותיו בשכונה שלנו. רשת מומחי הים התיכון לשינוי האקלים והסביבה, המאגדת מדענים מרחבי האגן, מציגה שורה של סיכונים לאספקת מים ומזון ולבריאות האדם והמערכות האקולוגיות. על פי הדו"ח שלהם, טמפרטורת האוויר כבר עולה ב-1.5 מעלות בממוצע – גבוה יותר מהשינוי העולמי של 1.1 – וללא אפחתה של פליטת גזי חממה תעלה ב-2.2 מעלות כבר ב-2040. טמפרטורת המים באגן המזרחי עולה בקצב מהיר יותר ותעלה בכ-3 מעלות נוספות לכל הפחות בסוף המאה.

"השינוי הגלובלי שמתואר בדו"ח ובדוחות דומים אחרים מהווה איום קיומי ומחייב השקעה בהסתגלות וישראל עדיין אינה עושה מספיק כדי לנהל את המדינה תחת התרחישים העתידיים", אומר רינקביץ'.

חצי הכוס המלאה

המצב רע, ויהפוך גרוע יותר, אך אינו חסר-תקווה. הפאנל המיוחד לכלכלה מקיימת של האוקיאנוסים – פורום מומחים של המכון העולמי למשאבי טבע – פרסם המלצות, שאפתניות למדי, להתמודדות. להערכתם, יישום צעדי אפחות בחמישה תחומים עיקריים – הרחבת הפקת האנרגיה המתחדשת במרחב הימי, צמצום פליטות בתובלה ימית, שיקום מערכות אקולוגיות חופיות, חדשנות בחקלאות ימית, ומחקר ופיתוח של אצירת פחמן בקרקעית – יתרום חלק נכבד מההפחתה הכוללת הנדרשת.

כל אלו הם צעדים רצויים, אך הדו"ח החדש הוא ברובו פסימי: לעליית החומציות של מי הים, להתרחבות האזורים מעוטי החמצן או לנסיגת הקרח הימי באוקיאנוס הארקטי צפויות להיות השפעות בלתי הפיכות שיתמשכו לאורך עשרות או מאות שנים קדימה, והסבירות להגעה אל נקודת האל-חזור של תהליכים אלו היא גבוהה.

משבר האקלים קורה עכשיו, בישראל ובעולם.

מדעני האקלים מסכימים באופן גורף שהסיבה למשבר היא פליטה מוגברת של גזי חממה על ידי בני האדם. למרבה המזל, היכולת לצמצם את פליטת גזי החממה נתונה גם היא בידי האדם. פעולות של מדינות ושל יחידים יכולות לסייע במזעור הנזק ובהיערכות לעתיד.

אתר אקלים ישראל מרכז את הידע העדכני בנושא משבר האקלים, ונותן כלים להבין טוב יותר את המשבר ואת הדרכים להתמודד עמו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin